میلگرد یا Rebar چیست

میلگرد یا Rebar چیست؟ یکی از مصالح بکار رفته در سازه ها میلگرد می باشد و با افزایش قیمت آن هزینه ساخت و ساز افزایش می یابد میلگرد از فونداسیون گرفته تا ستون ، سقف سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در اکثر سازه ها از بتن برای استحکام بنا استفاده می شود. بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد و برای خرد کردن به نیروی فشار فوق العاده ای نیاز است اما یک نقطه ضعف نیز دارد، بتن مقاومت چندانی در برابر نیروی چرخشی و کششی ندارد، همین جا است که میلگرد وارد عمل می شود و از سازه ها در برابر نیروی کشش و چرخشی محافظت می کند و برای تقویت بتن به کار رفته در فونداسیون، ستون ها و پل ها و دیوارهای برشی از گرید A3 استفاده می شود. گرید A1 از نوع صاف و بدون آج با مقاومت تسلیم 2400 و مقاومت کششی 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

https://ahanroyal.com/wp-content/uploads/2019/10/photo_2019-10-07_10-58-00.jpg

 

گرید A2 از نوع آجدار با استحکام تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. گرید A3 از نوع آجدار و با تنش تسلیم 4000 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. گرید A4 از نوع آجدار یا آج 500 و با مقاومت تسلیم 5000 و مقاومت کششی و تنش گسیختگی 7000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. میلگرد ساده  از گرید A1 که درصد کربن آن نسبت به دیگر گریدها کمتر می باشد تولید می گردد این محصول دارای انعطاف پذیری بالا و همچنین دارای مقاومت کششی کمتر می باشد. .

میلگرد یا آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن (بتن) مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد است و فولاد، میلگرد نامیده می‌شود. البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های ‌شکل‌ ناودانی‌ یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

آرماتورهای عرضی که برای مقاومت در برابر برش و پیچش به دور آرماتورهای طولی و اصلی در شناژها بسته می‌شوند خاموت نام دارند.‌ از آرماتوربندی به منظور قوی ساختن ساختمان، پل، سد و … استفاده می‌شود، آرماتوربند با بستن میلگردها به هم توسط سیم ان هارا به هم متصل می‌کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد